MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Rabu, 13 Januari 2010

KISAH MASYARAKAT ZAMAN CUCU CICIT NABI LUTH ALAIHISALAM


INI cerita zaman dahulu kala. Cerita dongeng. Banyak yang tidak betul dari yang betul. Kita cuma boleh renung dan fikir-fikirkan sahaja. Dulu-dulu kala cerita macam ini sudah berlaku. Apatah lagi dizaman sekarang ini. Berlaku dimana-mana. Tetapi mereka ini masih bebas. Masih belum menerima kadhak Allah.
Ini kisah manusia-manusia zaman anak cucu Nabi Luth Alaihisalam. Kejadian berlaku di Kampung Angin Pasang di Negara Putar Alam. Negara Putar Alam ini terletak di sebelah Timur Dunia. Disebelahnya ialah Kampung Ahmad Al-Bab. Cerita temberang jugalah.

Kampung Angin Pasang ini ramai juga penduduknya. Jumlahnya tidak kurang dari tiga ribu orang. Orangnya pula cantik-cantik. Sama ada lelaki atau perempuan semuanya cantik-cantik. Kulit mereka puteh melepak macam orang Cina atau orang Jepun. Perempuannya pun amat mengiurkan. Silap-silap boleh rosak iman kita dibuatnya. Rakyat di negara itu terbahagi kepada tiga puak. Puak Depan, Puak Belakang dan Puak Atas. Ketiga-tiga puak ini tidak bersefahaman. Mereka selalu bercakaran sesama sendiri. Punca utama mereka bercakar itu ialah kerana ingin merebut kuasa. Tuduh menuduh hina menghina antara satu puak dengan puak yang lain amat dahsyat. Malu kalau orang luar dengar. Sekarang Puak Depan memerintah Negara Putar Alam itu.

Maka tersebutlah kisah seorang lelaki kacak dari Puak Belakang. Namanya Antua Ibdi (AI). Satu perangai buruk AI ialah dia lebih menyukai lelaki dari perempuan. Walaupun isteri serta perempuan-perempuan lain begitu cantik di negara itu, tetapi si AI gemarkan lelaki. Banyak sudah aduan-aduan yang diterima dari rakyat. Tetapi AI ini amat bijak. Dia pandai bercakap dan pandai putar belitkan fakta. Lalu rakyat mengatakan dia difitnah dan dikhianati. Kerajaan Puak Depan yang bertanggung jawab memberkasnya, telah menuduhnya di mahkamah rakyat zaman dulu. Dia tak mengaku salah. Dia nak lawan kes itu. Ajak bersumpah dia takut. Nak ajak jumpa bomoh besar dia takut. Mati-mati dia tak mahu pergi. Entah apa yang ditakutkan sangat tak tahulah. Dan tiapkali kes hendak dibecarakan oleh hakim, macam-macam hal dia buat untuk tangguhkan kes itu. Pening kepala hakim dibuatnya.

Ada orang yang mencadangkan agar AI ini ditangkap dan disumbatkan sahaja dalam penjara. Tapi pemerintah Puak Depan tidak mahu buat begitu. Kalau kita buat begitu kita zalim katanya. AI bukan hamba abdi zaman dulu. Dia orang bijak. Cuma perangainya saja buruk. Dia cenderung belakang dari depan. Kalau bininya sendiri lari, nanti dia tuduh Puak Depan sudah pujuk bininya. Pengaruh AI sangat hebat. Tetapi bini dan anak-anaknya tahu siapakah si AI itu.

AI sudah dalam ketakutan sekarang. Lalau diapun berkata pada dirinya sendiri: "Seluruh rakyat sudah dapat aku perbodohkan. Aku nak tunggu pemilihan pemimpin masa akan datang. Aku yakin aku akan menang. Dan kalau aku menang aku akan dilantik jadi Menteri Tinggi. Tetapi aku tidak mahu jadi Menteri Tinggi. Aku hendak menjadi Menteri Agong. (Menteri agong itu macam presidenlah sekarang ini). Bila aku jadi Menteri Agong semua Raja-Raja Daerah dan Raja Negara aku hapuskan. Akulah Menteri Agong yang penoh berkuasa. Kes aku itu aku tutup saja. Aku upah orang supaya bercakap yang kes itu adalah falsu dan fitnah. Lepas aku. Bijak tak kepala aku?
 
ASKAR ATAU POLIS AKAN DIPERALATKAN DENGAN SEPNUHNYA...
Polis dan askar zaman dulu kalalah. Bila dah terlalu gila kuasa sangat. Akhirnya kadhak Allah pun sampai. Dengan tidak disangka, tengah sedap-sedap dengan lelaki-lelaki buah hatinya, tiba-tiba dia sakit. Kemaluannya terasa sakit yang amat sangat. Kerana tidak tertahan sakit, lalu dia bertaubat segera sebelum Maslikalmaut cabut nyayanya. Dia mengaku segala dosa yang telah dilakukan. Surat khabar zaman dahulu pun menulis kisahnya secara besar-besaran. Dia malu besar. Semua orang yang hilang kuasa itu dapat kuasa semula..AI pun meninggallah.....

(SEMUA GAMBAR DIPETIK DARI GOOGLE IMEJ DAN YAHOO, HANYA UNTUK HIASAN SAHAJA. CERITA INI DONGENG SEMATA-MATA TIDAK KENA MENGENA WALAU DENGAN SESIAPAPUN. SAMA ADA YANG MASIH HIDUP ATAU YANG TELAH MENINGGAL DUNIA.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan