MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Khamis, 17 Disember 2009

SELAMAT TAHUN BARU HIJRAH 1431 dan DIMANA ADA JUAL TOYOL?


                (PETA BUMI MEKAH DAN MADINAH)               
SEKARANG ini kita masih dalam tahun Hijrah 1430, petang nanti takwim kita akan berubah.Kita akan melangkah ke tahun baru Hijrah 1431 dan bermulalah kiraan 1hb. Muharam 1431 sehingga 30hb. Zulhijjah 1431 akan datang. Cepat benar masa ini berlalu sebenarnya.
     Pengertian Hijrah ini luas sebenarnya. Pada segi sejarahnya, pengiraan Hijrah itu adalah bermula dari tarikh berhijrahnya Baginda Rasullah SAW dari Mekah ke Madinah. Tetapi maksud sebenar pengertian Hijrah itu adalah luas.

    Kalau dulu kita malas sembahyang, tahun baru ini kita ubah sikap kita agar rajin sembahyang. Kalau dulu kita malas hendak pergi ke masjid, tetapi masuk tahun baru ini kita tanam azam agar kita rajin ke masjid. Kalau dulu kita merokok, tanam azam untuk berhenti merokok. Semua itu dikatakan Hijrah juga. Hijrah dari yang tidak baik kepada yang baik.
    
    DENGAN itu saya mengucapkan selamat menyambut tahun baru HIJRAH 1431 kepada semua umat Islam khususnya kepada mereka mengikuti blog sasya ini, semoga Allah panjangkan umur kita dengan iman dan kesihatan yang secukupnya. Amin.

DIMANA ADA JUAL TOYOL?

    SEORANG sahabat saya yang baru balik dari menunaikan Rukun Islam ke Lima menyatakan kepada saya; seorang kawan sebiliknya menyatakan kepadanya, ketika sahabatnya itu berada di Masjidil Haram telah datang seseorang rakyat malaysia bertanyakan tempat menjual TOYOL. Teperanjat kawannya itu mendengarnya. Kawan sebiliknya itu ialah seorang pesara askar.
    Saya tidak fikir kawannya itu buat cerita karut. Kawan saya yang baru balik dari Mekah inipun memang alim orangnya. Mustahil dia bercakap bohong.
    Pelik, tak takut berdosakah orang ini? Mungkin dia kurang ilmu agaknya. Tidak tahukah dia percaya dan memuja selain dari Allah boileh membawa seseorang itu kepada syirik.
 
      (SEORANG KANAK-KANAK SEDANG MANDI DI PANTAI, DIA BUKAN TOYOL)
     Mereka percayakan toyol, kononnya toyol itu boleh membantu dia mendapatkan wang dengan jalan mencuri wang orang lain. Tidak tahukah mereka bahawa segala rezeki itu adalah datang dari Allah. Sembahlah Allah dan mintalah pertolongan darinya.

Orang ini pegang toyolkah? Eh, jangan bang, Kalau toyol campakkan. Nanti dia hisap darah kita. Mampus kau nanti. Aku tidak berani.Tolong, tolong jangan. Jangan berkawan dengan hantu, syaitan, jin dan lain-lain semacam makhluk itu.
Allahuakbar. Assalamualaikum.

1 ulasan:

  1. kesian budak 2...xpasal2 dikaitkan degan toyol...hahahaha~

    BalasPadam