MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Isnin, 2 November 2009

KENAPA DR. ASRI ZAINUL ABIDIN DITANGKAP?

(GAMBAR: DR. ASRI DAN PENYOKONG-PENYOKONGNYA)
BANYAK orang dan termasuklah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak puas hati terhadap penahanan bekas mufti Perlis Dr. Asri Zainul Abidin oleh JAIS malam tadi. Perdana Menteri mempertikaikan motif tangkapan bekas mufti Negeri Perlis itu, kononnya Dr. Asri ditangkap kerana tidak mempunyai permit ceramah dan melanggar Sek. 119 Enakmen Prentakbiran Agama Islam tanpa tauliah.

Banyak orang lain yang berceramah tanpa permit tidak ditangkap, kata Perdana Menteri kita. Kenapa Dr. Asri sahaja yang kena tangkap? Ini tidak patut. Berita terakhir tentang Dr. Asri dikatakan tidak akan didakwa. Dia dibebaskan oleh Mahkamah Ulu Kelang dengan bon bahawa beliau dikehendaki datang ke mahkamah pada bila-bila masa dikehendaki.

Adakah kerana Wahbi sahaja Dr. Asri ditahan. Madinah dan Mekah yang saya tahu dikuasai oleh mereka yang berfaham Wahbi. Raja Arab Saudi pun berfaham Wahbi. Haramkah atau kafirkan orang yang mengamalkan Wahbi itu.

Wahbi ujud dari Mazhab Maliki. Saya terlalu kabur tentang penahanan Dr. Asri. JAIS kena beri penjelasan supaya tidak merunsingkan rakyat negara ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan