MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Rabu, 18 November 2009

OBAMA DIKRITIK KERANA TUNDUK HORMAT MAHARAJA JEPUN

Penulis-penulis blog di Amerika Syarikat mengkritik teruk presidennya, Barack Obama kerana tunduk sebagai menghormati Maharaja Jepun Akihito minggu lalu, sebagaimana tercatat dalam akhbar KOSMO.
Aku tidak nampak janggalnya Obama berbuat begitu. Salahkah dia menghormati seseorang yang patut dihormatinya. Apakah Obama setaraf dengan maharaja Jepun itu atau setaraf dengan Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Yang DiPertuan Agong.
Bagi saya, raja atau sultan berbeza dengan presiden walaupun presiden sebuah negara besar seperti Amerika Syarikat. Apa yang dinamakan presiden itu, saya rasa tidak ada bezanya dengan Presiden Penarik Beca, Presiden Kereta Sewa atau Presiden Pengusaha Lori Malaysia. Tarafnya sama sahaja dengan Presiden Amerika Syarikat itu.
Mereka menjadi presiden kerana dipilih oleh rakyat atau dipilih oleh pemerintah yang berkuasa seperti di Singapura.
Raja atau Sultan tidak sama. Mereka ini adalah keturunan bangsawan. Mereka harus dihormati
mengikut adat sesebuah negara atau negeri itu.
Presiden juga sebenarnya patut dihormati. Tetapi sekiranya mengikut protokolnya, Maharaja tentulah lebih di atas berbanding presiden.
Sepekara lagi yang patut kita sedari ialah sifat sombong dan besar diri di kalangan rakyat Amerika Syarikat. Mereka berfikir orang lain sahaja mesti menghormatinya kerana Amerika Syarikat negara kuasa besar dunia. Sombong nampaknya mereka.
Islam menyuruh kita hormat menghormati antara satu dengan lain. Anak wajib menghormati ibu bapanya. Rakyat wajib menghormati raja dan pemerintahnya. Cara menghormatinya itu terpulanglah pada budaya masing-masing.
Tunduk menghormati seseorang yang patut dihormati tidak salah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan