MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Rabu, 25 November 2009

WANG - PANDAI PINJAM TAK PANDAI BAYAR.

SAYA kadang-kadang rasa begitu simpati nasib yang menimpa pada bangsa saya sendiri. Bila sempit wang, mereka pinjam dengan ah long atau ceti haram. Bila tak mampu bayar peminjam akan diburu dan diugut dengan berbagai-bagai ugutan. Ada yang dibunuh oleh samseng-samseng ah long itu.
Dengan saudara-mara dan anak-anak saudara aku selalu membantu mereka. Kalau mereka datang menemui aku untuk meminjam wang, insya-Allah aku akan bagi pinjam sekiranya aku berkemampuan. Aku tidak mahu mereka mencari ah long dan akhirnya ah long akan memburu mereka.
Aku bagi pinjam secara percuma saja. Kalau mereka pinjam RM100.00 pulangkan balik RM100.00. Kalau boleh janganlah simpan lama-lama duit saya itu. Kalau sudah ada duit, pulangkanlah segera.
Tetapi sayang. Sayang seribu kali sayang. Mereka pandai pijam tetapi tidak pandai membayarnya semula. Inilah yang kerap menimpa pada diri saya ini. Saya kasihankan mereka, tetapi mereka nak menjadikan saya ini mangsanya. Lebih dari itu, kita ini macam musuh dibuatnya. Bila bertembung dengan kita, mereka pusingkan muka. Kenduri-kendara kita dia tak datang lagi.
Saya kalau bukan saudara-mara saya tak akan bagi pinjam. Pujuk macam mana pun saya tak bagi. Kalau dengan saudara-mara, saya bantu jugalah. Malangnya itulah dia - pandai pinjam tak pandai bayar balik. Hati-hati kawan....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan