MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Jumaat, 13 November 2009

N. HAMRAN - SAHABAT RAPATKU BERCITA-CITA MENJADI PENGARAH TEATER TERKENAL.

(GAMBAR: WAJAH N. HAMRAN KETIKA MUDA)
N. Hamran atau nama sebenarnya Ninggal Ibrahim adalah sahabat yang cukup rapat denganku. Semasa remaja dia bergelar Hang Lekir yang pernah bercita-cita untuk memanjat Gunung Ledang menutut ilmu dengan Adi Putera di gunung itu.
N. Hamran bercita-cita tinggi di bidang seni. Dia ingin menjadi pengarah teater atau drama petas waktu itu. Pernah dia menghasilkan sebuah skrip yang bertajuk, JALAN KENERAKA. Aku baca skripnya memang cantik dan susunannya amat kemas. Tetapi entah mengapa skrip itu tidak dapat dipentaskan.
Kami sama-sama ahli jawatankuasa persatuan belia ANGKATAN SETIA JAYA (ASJ). Drama yang mula-mula kami pentaskan ialah drama KUTU DI TEPI JALAN karangan dan arahan Allahyarham Omar Ahmad tahun 1963. Dan pada awal tahun 63 atau hujung tahun 1963 drama aku pula dipentaskan bertajuk DAGANG DIAMBANG SORE. Selepas itu barulah kami hendak pentaskan JALAN KE NERAKA. Tetapi entah apa sebabnya, karya N. Hamran terbengkalai.
Tapi dia memang berbakat. Berbakat besar. Dan sayangnya bakatnya terperap begitu sahaja.
Saya tidak tahu dimanakah N. Hamran berada sekarang. Dia bekas tentera laut. Ada mengatakan dia berada di Seremban. Tetapi alamat lengkapnya aku tak tahu. Harap-harap ada orang yang mengenali dia dan sudi menghubungi aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan