MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Khamis, 19 November 2009

LUASNYA ANUGERAH ALLAH SWT

AMAT hebat dan besarnya anugerah Allah SWT kepada hamba-hambanya. Setiap makhluk yang Allah SWT cipta ada hikmah dan ada sebabnya, begitu juga manusia yang dijadikan oleh Allah SWT. Manusia bukan sahaja makluk paling istimewa kerana mempunyai akal berbanding dengan makhluk-makhluk lain seperti haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Lebih dari itu manusia telah diamanahkan oleh Allah SWT untuk memelihara bumi ini. Tidak banggakah kita menjadi manusia ini?
Allah SWT juga menjadikan manusia ini dan makhluk-makhluk lain tidak pernah sama pada segi rupa dan fizikalnya. Ada yang kurus, ada yang tinggi, ada yang gemuk, ada yang rendah. Ada yang cantik dan ada yang tidak cantik.
Rezeki pun yang Allah SWT kurniakan kepada kita tidak sama, ada yang kaya dan ada yang miskin. Ada yang terlalu kaya dan ada yang terlalu miskin.
Manusia juga dijadikan berpasang-pasangan lelaki dan perempuan agar umat manusia di muka bimi ini membiak.
Kedudukan dan darjat kejadian manusia ini juga tidak sama. Ada yang Allah SWT cipta manusia ini untuk menjadi pemimpin seperti raja dan menteri dan lain-lain.
Manusia yang dicipta oleh Allah SWT ini juga dijadikan dengan berbagai-bagai kaum dan agama.
Semua sifat dan keadaan yang dicipta oleh Allah SWT ini ada hikmahnya. Manusia miskin patut berusaha untuk menjadi kaya. Orang kaya mesti membantu pada yang miskin. Dan siapa pun yang dicipta itu mestilah bersyukur kepada Allah SWT di atas segala apa yang dikurniakan kepada kita.
Fikiran yang dikurniakan oleh Allah SWT ini amat besar munafaatnya. Dari fikiran inilah kita boleh berfikir yang baik dan yang tidak baik. Kita boleh berfikir tetang agama dan sebagainya. Allah SWT turut menciptakan syurga dan neraka. Fikirlah dengan waras agama mana yang boleh membawa kita kesyurga.
Fikirlah apa yang baik dan apa yang tidak baik. Menipu, mencuri, memukul orang, mencari dadah, merempit dan sebagainya adalah tidak baik. Buanglah yang tidak baik itu cari yang baik demi cintakan Allah SWT dan syurgaNya.
Rezeki yang dikurniakan oleh Allah SWT terdiri berbagai-bagai sumber. Datuk Siti Norhaliza walaupun mungkin pada segi akademiknya tidak seberapa, tetapi Allah SWT kurniakan dia bakat menyanyi yang begitu menonjol. Rupa cantik duit pun banyak. Satu filem iklan yang dilakonkan, kata orang, dia boleh mendapat bayaran sehingga sejuta ringgit Malaysia. Itu kurnia Allah kepadanya. Alhamdulillah.
Khabarnya Datuk Siti Norhaliza juga amat baik orangnya. Tidak sombong. Merendah diri. Lebih dari itu dia suka bersedekah dan menderma.
Alhamdulillah, semoga Allah SWT buka pintu hatinya agar bertudung sepanjang masa. Insya-Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan