MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Jumaat, 20 November 2009

TERINGATKAN PESANAN SASTERAWAN NEGARA - S.OTHMAN KELANTAN.

SEDANG saya terfikir-fikir apa yang hendak saya tulis hari ini, tiba-tiba saya teringatkan sahabat saya, Sasterawan Negara Allahyarham, saudara S.Othman Kelantan. Saya mengenali beliau dan bersahabat dengannya ketika saya bekerja di Kelantan lebih 40 tahun yang lalu.
Beliau seorang yang tidak kedekut ilmu. Ketika bersahabat dengannya beliau sering menasihatkan saya supaya sentiasa menulis. Sebagai penulis katanya, hari-hari kita mesti menulis walaupun satu ayat sehari.
Tetapi saya tidak praktikkan nasihatnya itu. Kadang-kadang hingga bertahun-tahun saya tidak menulis sama ada sibuk, malas dan sebagainya.
Mujurlah sekarang ini ada media baru, iaitu blog, dan sebagai seorang blogger di medan inilah yang saya gunakan untuk menulis walaupun sehari sebaris ayat yang mampu saya hasilkan sebagaimana nasihat Allahyarham S. Othman Kelantan.
Baru-baru ini saya sempat menonton motivasi pagi, tv 3, dimana pakar motivasinya ialah Ustaz Sasazan (mungkin silap ejaan - maaf), kata ustaz itu, setiap orang mestilah menghormati diri sendiri setelah beberapa kejayaan yang kita perolehi. Kerana itu, kita juga patut menghadiahkan seuatu pada diri kita sendiri. Misalnya, kata ustaz itu, hadiahkan diri kita walaupun sebatang pen. Niatlah dalam hati kita bahawa pen itu kita hadiahkan pada diri sendiri sekalipun harganya tidak seberapa.
Nasihat sasterawan negara itu saya hargai dengan menulis di blog setiap hari disamping itu tulisan itu saya hadiahkan untuk diri saya sendiri sebagaimana nasihat ustaz itu. Kedua-dua insan ini saya hormati dan kagumi.
Kerana tulisan ini hadiah dari saya untuk diri saya sendiri jadi saya tidak kisah sangat sama ada orang membacanya ataupun tidak. Yang penting saya tetap menulis.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan