MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Ahad, 15 November 2009

KE MANA PERGINYA NORA ATAU Hj. ALI HJ. AHMAD.....

(GAMBAR: GAMBAR NORA YANG AKU RAKAMKAN SEMULA DARI SEBUAH AKHAR UTUSAN ZAMAN - SURAT KHABAR LAMA.)
SAYA selalu teringatkan NORA atau nama sebenar Haji Ali Haji Ahmad. Nora ialah bekas pengelola ruangan sastera MINGGUAN MALAYSIA (MM). Bagi saya beliau adalah seorang penulis kreatif yang amat mantap dan berbakat besar.
Aku mula mengenalinya ketika aku menziarahi Zahari Afendi di Utusan Melayu. Zahari yang memperkenalkan aku dengannya.
Dia seorang yang baik dan tidak pernah meninggikan diri.
Ketika aku mula bergiat dalam penulisan kreatif aku memang terlalu rajin. Memang terlalu banyaklah aku menghantar cerpenku ke MM. Banyak juga yang tersiar. Tetapi NORA terlalu risau kerana aku banyak menghantar cerpen ke MM. Walaupun aku kerap menghantar cerpen - tetapi tidak pernah sekali aku kirimkan cerpenku terus kepadanya. Aku tidak mahu orang cakap aku ini pandai mengampu. Oh, itu bukan cara aku.
Bagaimanapun, seorang sahabat rapatku yang juga rapat dengan NORA telah datang ke rumahku. Masa itu aku duduk di Kampung Cherang Ruku, Pasir Puteh, Kelantan.
Sahabat saya itu bagitahu: "Nora cakap kau terlalu banyak kirimkan cerpen. Katanya dia tidak boleh hendak menyiarkan cerpenku tiap-tiap minggu. Nora nasihatkan kau supaya kirimkan cerpen sebulan atau dua bulan sekali."
Sebenarnya maksudku bukanlah hendakkan agar setiap cerpen yang aku kirimkan itu mesti disiarkan. Aku bermaksud supaya cerpen-cerpenku itu dinilaikan. Itu sahaja.
Tetapi aku akui bahawa aku memang kuat menulis diawal pembabitanku dalam penulisan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan