MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Isnin, 23 November 2009

BENARKAH KEDONDONG PUNCA BAYI MEMBESAR DALAM KANDUNGAN.

HARI ini 23.11.2009 aku ingin kongsikan kisah Puan Aisha Bee Yasin melahirkan anak lelaki yang beratnya ialah 6.15 kilogram pada 21.11.2009 disebuah hospital swasta di Changlun, Kedah. Bayi itu dilahirkan mengikut proses kelahiran biasa. Anak kelima dari Puan Aisha ini dikatakan antara bayi yang terberat dan terbesar pernah dilahirkan di Malaysia. Gambar menunjukkan bayi ini sedang didokong oleh neneknya manakala datuknya sedang membaca doa. Alhamdulillah.
Mengikut kata ibu yang telah berusia 35 tahun ini dia makan satu kilogram kedondong dan juga makan dua kuntum bunga ros saban hari sejak dua bulan kehamilannya.
Datuk Dr. Zulkifli Ismail juga menyatakan bahawa pemakanan adalah penyumbang utama pembesaran bayi tersebut. Wallallahualam.
Sumber dari majalah KOSMO menyatakan, mengikut Guinness World Record bayi terbesar didunia pernah dilahirkan pada tahun 1879 di Amerika Syarikat. Berat bayi itu ialah 10.4 kilogram. Bayi itu meninggal dunia selepas sebelas jam dilahirkan. Ibu kepada bayi ini, Anna Bates meninggal dunia ketika sedang tidur pada 5.8.1888 sehari sebelum tarikh kelahirannya yang ke 42 tahun.
Pada 21 September lalu, di Sumatera Utara, Indonesia seorang bayi lelaki Muhammad Akbar Risudddin dilahirkan dengan beratnya 8.7 kilogram. Dia dilahirkan menerusi pembedahan hari kedua Syawal yang lalu.
Apakah kedondong boleh menyebabkan bayi membesar dalam kandungan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan