MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Selasa, 17 November 2009

CERITA PEMBANTU RUMAH RAKYAT MALAYSIA DIDERA DI SWITZERLAND

Hari ini aku ingin kongsikan kisah pembantu rumah yang didera oleh majikannya. Di Malaysia kisah ini sudah cukup hangat diperkatakan orang sehingga menjadi tegang hubungan Malaysia dengan Indonesia. Berbagai-bagai syarat dan cadangan ditimbulkan oleh kedua-dua belah pihat.
Banyak cerita tentang pembantu rumah didera dan tidak kurang juga cerita pembantu rumah yang tidak jujur. Lebih dari itu ada pembantu rumah yang mendera dan menyiksa majikannya.
Bagaimanapun, kerajaan Malaysia telah menjanjikan perlindungan kepada rakyat asing yang bekerja di negara ini secara sah dari segi undang-undang. Dan kalau rakyat asing itu tidak jujur malah bersikap kejam terhadap majikannya, maka undang-undang untuk mendakwa mereka sedang menanti.
Dan dalam akhbar Utusan Malaysia hari ini 17.11.09 mengisahkan rakyat Malaysia yang bekerja sebagai pembantu rumah didera di Switzerland. Adakah di Switzerland mempunyai undang-undang yang sama seperti negara kita. Bolehkah mangsa mendapat perlindungan dari negara asing itu. Kalau tidak, kasihanlah rakyat kita.
Saya suka nasihatkan rakyat Malaysia yang minat untuk menjadi amah atau pembantu rumah atau orang gaji lebih baiklah bekerja di negara ini sahaja. Tidak payah berhijrah ke tempat lain.
Dari kita import pembantu rumah dari negara asing baiklah juga kita gunakan pembantu rumah dari negara kita sendiri.
Satu undang-undang yang khusus patut diujudkan agar tidak berlaku kekerasan, kecurangan dan ketidakupayaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan