MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Isnin, 16 November 2009

PENULIS-PENULIS MUDA YANG BERBAKAT BESAR

DIAWAL penglibatanku dalam penulisan pada tahun 60an dan 70an, ramai penulis-penulis muda yang begitu menonjol dan sering mendapat tempat dalam majalah-majalah dan akhbar-akhbar waktu itu. Mereka terus hidup dalam ingatanku. Didalam penulisan cerpen dan novel aku tidak dapat melupakan nama-nama seperti Khadijah Hashim, Norhisham Mustafa, Zahari Affendi, Azizi Hj. Abdullah, Allahyarham Abdullah Tahir, Allahyarham Razak Mamat (sekadar menyebut beberapa nama) dan ramai lagi. Mereka terus menulis dan terus hidup dalam diari memoriku.
(S.M.Zakir)




(Razali Endun)

Dalam genere puisi, aku cukup kagum kerajinan M.Z. Alias, Zahari Hasib, Wadi Leta s.a dan ramai lagi. Kita dapat membaca tulisan mereka disetiap akhbar dan majalah sehinggalah ke hari ini.
(Faisal Tehrani)
(Khadijah Hashim)

Penulis muda yang kian meningkat dewasa ini ialah Nisah Haron, Faisal Tehrani dan S.M. Zakir. Mereka rajin dan berbakat besar. Nisah Haron walaupun seorang peguam, tetapi beliau menjadi penulis sepenuh masa. Alhamdulillah. Taniah dariku.
Penulis-penulis veteran yang terus berkarya walaupun telah berihat sekian lama ialah Saudara Razali Endun. Saya kagum juga tentang kerajinannya menulis cerpen dan novel.
Ada juga penulis kreatif yang masih hidup, sihat dan segar, tetapi minat menulisnya sudah mati. Umpamanya sahabat saya saudara Mokhtar Yassin. Beliau penyair yang amat hebat. Entah kenapa beliau menyepi sekarang ini. Bagaimanapun beliau aktif dalam persatuan penulisan di Melaka.


(Nisah Haron)

                                 

(Abdul Latip Talip)

Latip Talip yang tidak begitu aktif pada awal pembabitannya dalam penulisan, kini telah bangun dengan novel-novel sejarah Islamnya yang bermutu dan mendapat sambutan menggalakkan.
Taniah saudara. Anda amat membanggakan
PEN dan membanggakan Negeri Smbilan.                            
Seoga anda semua berjaya dan terus berjaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan