MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Sabtu, 25 Julai 2009

TERKENANG-KENANG MASA SILAM.....(8)4


kusambung lagi.....aku diterima masuk Polis DiRaja Malaysia (PDRM) Singapura pada 30.3.64 dan menjalani latihan di Pusat Latihan Polis Jalan Gurney (sekarang dikenali POLAPOL) sebagai seorang mata-mata. Dan CINTA PENAku dengan Zarina berjalan seperti biasa. Sembilan bulan aku menjalani latihan itu. Setelah tamat latihan aku diarahkan bertugas di Balai Polis Orchard Road, Singapura (513, Orchard Road, Singapore 9). Pertama kali bercuti aku bertikad untuk berjumpa Zarina. Sesampai dikampung, aku menelefon Zarina dan kami lalu tetapkan masa dan tempatnya untuk berjumpa. Aku bagitahu, aku tunggu dihadapan panggung REX dan masuk dalam pondok telefon pura-pura menelefon seseorang. Tidak beberapa minit sahaja, Zarina dan rakan-rakan pun sampai. Aku menggigil. Pucat. Pertamakali aku merenung tepat ke mukanya. Dia tunduk berwajah redup. Dengan suara yang berketar-ketar aku ajak dia menonton filem The Beetles yang sedang ditayangkan di panggung REX. Aku sepi dalam panggung. Zarina sahaja yang bercakap dan menasihatkan aku bermacam-macam. Kami tak bersentuh pun. Filem belum habis lagi aku sudah keluar. Zarina kutinggalkan sendirian..... (akan kusambung lagi - gambar hanya sebagai hiasan sahaja. tahun-tahun 60an masih ada kereta lembu lagi.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan