MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Khamis, 30 Julai 2009

IKTIBAR - NAK KUCUP HAJARUL ASWAD


1) Aku pernah ceritakan bagaimana aku dapat mengucup Hajarul Aswad setelah buat sembahyang hajat. Pada tahun 1994 semasa buat umrah, anakku Nor Azyyati menyatakan hasratkan untuk kucup Hajarul Aswad. Aku ajak anakku pergi diwaktu pagi jam 2.00. Sebelum pergi, aku ajak anakku buat sembahyang hajat terlebih dahulu di hadapan Multazam. Kemudian berdoa. Walaupun waktu pagi, tapi orang masih banyak juga. Aku dan anakku cuba menghampiri Hajarul Aswad. Tiba-tiba polis yang menjaga batu Hajarul Aswad itu terpandang aku dan anakku yang telah berumur 11 tahun (darjah 4). Siti Rahmah, Siti Rahmah....polis itu memanggil anakku. Bila aku hampiri polis suruh orang-orang yang sedang berebut-rebut itu memberi peluang anakku kucup Hajarul Aswad. Anakku mengucupnya dengan sepuas-puasnya.
2) Masa menunaikan haji tahun 1992 seorang jemaah dari Melaka Haji Bakar namanya, yang telah berumur lebih 80 tahun menyatakan pada saya hendak kucup Hajarul Aswad. Waktu itu umurku masil awal 40an lagi. Kami ke masjid tunaikan sembahyang zohor. Selepas itu aku ajak dia sembahyang hajat agar Allah SWT permudahkan untuk kucup Hajarul Aswad. Alhamdulillah, sebaik-baik kami sampai berhampiran Hajarul Aswad, tiba-tiba polis yang menjaga disitu memukul dengan kain pada orang ramai yang berebut-rebut itu. Bila orang-orang itu beredar Haji Bakar pun terus pergi mengucupnya dengan mudah sekali.(Gambar: isteri dan anak bongsuku ketika menunaikan umrah tahun 2000.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan