MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Selasa, 14 Julai 2009

IKTIBAR - SESAT DI MINA







KISAH anih yang ingin saya kongsikan kali ini ialah ketika saya menunaikan fardhu haji pada tahun 1992 dengan mengikut sebuah syarikat swasta. Saya menunaikan haji bersama Allahyarmah ibu saya. Kejadian berlaku di Mina. Waktu saya pergi itu disekitar tempat melontar masih terdapat hotel-hotel penginapan untuk jemaah haji. Sebaik-baik sampai pada pagi itu saya dan beberapa jemaah ditempatkan diruang luar hotel yang saya dah lupa nama hotel itu. Kebetulan berhampiran saya ialah seorang lelaki berumur dalam lengkungan 60an. Lebih kurang jam 7.00 pagi lelaki itu dengan pakaian ihramnya hendak keluar dari hotel itu. Saya bertanya: Nak ke mana bang? Nak tengok pekan Mina ini.......(saya tak ingat apa lagi yang dia cakap) Dia keluar pagi itu sehingga malam tidak balik-balik. Ustaz Ideris al Hafiz yang bimbing kami pun bimbang. Kerana tidak balik ke hotel, Ustaz Ideris yang banyak ilmu itu membantu melontarkan ketiga-tiga jamrah untuk lelaki itu. Khabarnya dijauh malam baru lelaki itu balik ke hotel setelah ditemui oleh tuan punya syarikat haji dan umrah itu. Kemana dia pergi? Walahualam.....ada yang berkata dia tersesat sampai ke Jeddah. Bagaimana dia sampai ke Jeddah hanya Allah SWT yang tahu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan