MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Khamis, 2 Julai 2009

IKTIBAR - TAK JUMPA PINTU KELUAR DARI MASJID.


Pertamakali menunaikan umrah ialah pada tahun 1989 mengikut sebuah syarikat yang sudah terkenal membawa jemaah menunaikan haji dan umrah. Jemaah yang bersama-sama denganku lebih kurang 20 orang. Di Madinah al-Munawarah aku ditempatkan sebilik dengan seorang yang sudah pun mengerjakan haji dan telah beberapakali menunaikan umrah. Waktu itu umurku awal empat puluhan manakala sahabatku ini barangkali umurnya sudah lebih dari enam puluh tahun. Dia nampaknya begitu serasi dengan. Selepas beberapa hari di Madinah kami pergi ke Mekah pula. Sejak sebelum bertolak ke Mekah sahabat saya ini telah berpesan supaya duduk sebilik dengannya bila sampai di Mekah nanti. Saya sanggup sahaja. Tetapi bila sampai di Mekah, hotel yang disewa oleh syarikat kekurangan bilik. Hanya pada esok petang baharu boleh duduk dua orang sebilik kerana ramai jemaah umrah ini akan meninggalkan Mekah. Jadi pihak berkuasa hotel menyuruh saya duduk sebilik dengan seorang sahabat sekampungku, kerana sebuah bilik disuruh duduk lima orang, kebetulan bilik sahabat saya itu pula kurang seorang lagi, selain dari isteri dan dua orang anak lelakinya. Sahabat sebilik saya ini pula waktu itu tidak ada bersama kami walaupun beg dan barang-barangnya telah saya bawa ke tingkat empat. Bila dia sampai ditingkat empat dia terus cari saya. Saya sedang berehat dalam bilik. Ada jemaah yang bagitahunya bahawa saya telah duduk bersama kawan sekampung saya. Tiba-tiba sahabat saya ini marah dan bagitahu jemaah ditingkat itu bahawa dia hendak duduk dimasjid sahaja walaupun jemaah itu menyabarkannya. Betul apa yang diucapkan oleh sahabat saya itu. Tiga hari dia duduk dimasjid kerana tidak nampak pintu keluar. Yang mendukacitakan kerana bulan Ramadhan. Selepas itu dia amat-amat menyesal......Gambar: anakku Noor Azyyati dan anak bongsu Hj. Sulaiman, gambar kami rakamkan ketika pergi umrah tahun 1994.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan