MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Ahad, 5 Julai 2009

IKTIBAR - TIBA-TIBA ANAK SENDIRI YANG TIDAK SIHAT.




TERLALU banyak kisah anih dan ganjil berlaku di Madinah dan Mekah. Mereka yang berilmu dan berpengalaman sering menasihatkan kita supaya jaga mulut dan jaga tengkah-laku bila sampai di Tanah Suci itu. Saya ingin berkongsi pengalaman tentang kejadian yang berlaku pada diri saya ketika menunaikan Umrah pada tahun 1994. Dalam rombongan saya dari Melaka dan Negeri Sembilan ada lebih kurang lima belas orang. Saya pergi bersama isteri dan seorang anak, Noor Azyyati, 11 tahun. Ada jemaah yang bawa anak yang masih bayi lagi, berumur satu atau dua bulan. Kami naik kapal terbang Saudi Arabia terus dari Kuala Lumpur ke Madinah. Selepas pemeriksaan imigration jemaah kami naik bas untuk menuju ke hotel tempat peginapan. Dalam bas bising sedikit terdengar budak menangis. Bengit telinga dibuatnya. Saya lalu berbisik dengan isteri: "Leceh bawa budak-budak kecil ini. Kalau nak bawa biarlah dah besar macam anak kita...." Bila sampai ditempat penginapan, kanak-kanak kecil itu okey, anak saya yang darjah empat itu buat hal. Dia demam dan mengajak saya balik ke Malaysia. Makan tak mahu minum pun tak mahu. Saya jadi bimbang. Pernah saya dengar orang bercakap, kalau sakit di Madinah atau di Mekah selalu membawa maut. Bertambah takut saya. Ubat demi ubat saya ikhtiarkan untuk anak saya itu. Tapi tak baik juga. Akhirnya terlintas dihati saya untuk berdoa di Raudhah. Saya lalu pergi ke Raudhah buat sembahyang sunat dan minta petunjuk dari Allah. Segera terlintas di kepalaku tetang kata-kataku itu. Saya segera sembahyang sunat taubat dan berdoa: "................kalau itu puncanya ampunilah aku ya Allah. Sesungguhnya aku adalah hambamu yang lemah dan daif. Sihatkanlah anakku itu dan sihatkanlah diriku." Alhamdulillah, bila saya balik ke asrama, isteri saya bagitahu, anak saya sudah nampak ceria dan sudah mula menjamah makanan. Dia betul-betul nampak sihat. Sejak itu aku begitu berhati-hati bila bercakap.....Gambar kawasan Raudhah, tempat yang dikatakan doa kita akan dimakbulkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan