MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Khamis, 16 Julai 2009

IKTIBAR - MACAM MANA SAYA BOLEH TERPANJAT BUKIT ITU?


KEJADIAN berlaku di Mina ketika aku menunaikan haji bersama isteri tahun 1995. Hari kedua berada di Mina selepas melontar diketiga-tiga jamrah bersama isteri kami balik keperkhemahan yang disediakan di Muassem berjarak kira-kira tiga kilometer. Seorang jemaah perempuan bercakap-cakap dengan isteriku setelah terpandang bukit-bukit batu sekeliling Muassem itu dihuni orang. Kata jemaah itu, bodoh betul orang-orang itu, tempat banyak dibawah ini, buat apa naik atas bukit itu. Isteriku diam saja. Keesokan harinya, wanita itu pergi melontar lagi. Saya tidak tahu dia pergi dengan siapa. Bila dia balik dari melontar petang itu, dia berkata kepada kami: "Saya balik ikut jalan biasa, tapi macam mana saya boleh terpanjat bukit itu. Orang-orang atas bukit itu hairan tengok saya sesat ditempatnya....." (GAMBAR :BELI SUSU UNTA DI HUDAIBIYAH KETIKA BUAT UMRAH TAHUN 2006)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan