MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Sabtu, 18 Julai 2009

KAMPUNG CHERANG RUKU




Tidak ada apa yang menarik yang hendak kucatatkan ini. Cuma aku teringatkan Kampung Cherang Ruku tempat aku bertugas semasa mata-mata dahulu. Kampung Cherang Ruku, Pasir Puteh, Kelantan, adalah balai polis pertama aku bertugas setelah tamat latihan di Ulu Kinta. Latihan pertama polis di Pulapol setelah di Singapura berpisah dari Malaysia tahun 1967 aku jalani latihan sekali lagi di Ulu Kinta. Kampung Cherang Ruku adalah sempadan dengan Terangganu dan kampung berhampiran ialah Kampung Kuala Besut. Tiga tahun lebih aku bertugas di kampung itu. Nama-nama seperti Wan Omar, Latif Sulung, Wan Ramli, Cikgu Man, Amran Ismail, Syukri Mat Nor, Cikgu Nawi Awang, Wan Jaafar Ahmad adalah rakan-rakan rapatku nama mereka sentiasa di kepalaku. Ada ramai lagi sebenarnya. Anggota polis pula ialah Tuk Ali, Tuk Bahar, Tuk Hasan, Kamarul, Tuk Majid OCS, Tuk Ghani EPC, Tuk Ghani Orang Terangganu, Tuk Daud. Ada lagikah mereka. Kamarul, Ali, Bahar, Majid khabarnya telah meninggal. Yang lain-lain itu tak tahulah. Anak-anak Ali seperti Adnan, Roslan, Mokhtar, Masitah, Kamal dan Mah pernah berjumpa denganku. Isteri Ali masih ada. Anak-anak anggota polis yang lain seperti Johan Hasan, Zulkifli Ghani.....tidak dengar cerita. Kalau ada diantara saudara-saudara yang terbaca blog ini, hubungilah saya. (Keterangan gambar: anggota polis Cherang Ruku zaman aku bertugas di sana antara tahun 1967 - 1971 bersama KPD Pasir Puteh P/ASP Abd. Ghani Ngah. OCS Cik Majid, Cik Ali Hj. Ahmad, Kamarul, Cik Bahar telah meninggal dunia. Cik Ghani 27226, Ghani EPC, Cik Hassan 1011 aku tidak mendengar khabar beritanya).



Tiada ulasan:

Catat Ulasan