MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Jumaat, 3 Julai 2009

IKTIBAR - SETELAH BEBERAPA KALI CUBA MENGUCUP AJARUL-ASWAD


Kejadian berlaku pada tahun 1989 ketika kali pertama saya menunaikan umrah. Sebenarnya saya ingin mengucup Ajarul-Aswad. Bulan Ramadhan memang orang terlalu ramai di Mekah al-Mukaramah, malah ada yang berkata orang yang datang untuk menunaikan umrah bulan Ramadhan lebih ramai dari musim haji. Saya bersungguh-sungguh untuk mengucup Ajarul-Aswad. Saya cuba beberapakali sehingga cermin mata saya patah dan jam tangan saya pun tercabut dari tangan dan terus hilang. Saya berjumpa seorang sahabat yang sama jemaah dengan saya. Sahabat saya itumenyuruh saya buat sembahyang hajat dan berdoa kepada Allah SWT untuk dapat kemudahan mengucup Ajarul-Aswad. Alhamdulillah, selepas sembahyang zohor, saya segera buat sembahyang hajat dan berdoa. Manusia terlalu ramai. Berombak. Saya pula sudah tersilap jalan untuk pergi kucup itu, saya ikut di bahagian tengah-tengah lantai tawaf itu. Dan bila sampai tempat permulaan tawaf itu, baharu saya teringat saya sebenarnya ingin mengucup Ajarul-Aswad. Dari tempat permulaan tawaf itu saya melintas menuju ke Ajarul-Aswad. Tidak disangka-sangka perjalanan saya itu terlalu mudah sekali. Orang-orang yang hendak tawaf itu memberi ruang saya berjalan sehingga sampai ke Ajarul-Aswad. Bila saya sampai disitu saya nampak seorang lelaki sedang mengucup Ajarul-Aswad. Bila lelaki itu beredar, gilirsan saya pula mengucup dengan sepuas-puasnya.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan