MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Khamis, 11 Februari 2010

AKU MINAT LAGU-LAGU KLASIK

(R.AZMI SEDANG MENYANYI)
(R. AZMI PENYANYI SUKARAMAI PADA HUJUNG TAHUN 40AN DAN 50 AN.)
Aku cukup minat lagu-lagu lama. Penyanyi-penyanyi seperti R.Azmi, P. Ramlee, Abdullah Cik, Jasni, Aziz Jaafar, Ahmad CB dan lain-lain merupakan penyanyi suka ramai waktu itu termasuklah aku. Penyanyi wanitanya pula aku minat Saloma, Normadiah, Momok Latf, Kamariah Nor, Kamariah Nor dan banyak lagi. Lagu-lagu R.Azmi seperti lagu Air Mata Kasih, Macam Itik Pulang Petang dan banyak lagi yang aku telah lupa tajuknya. Setiap lagunya akan menjadi siulan anak-anak muda zaman itu. R.Azmi telah meninggal. Dia pergi dengan meninggalkan suara dan lagu sebagai khazanah masyarakatnya. 
(ABDULLAH CIK)
Antara lagu Abdullah Cik yang cukup aku minat ialah Hai Burung Dalam Sangkar. Banyak lagu-lagunya
yang aku minati, tetapi aku tidak ingat apakah namanya lagu-lagu itu. 
(JASNI)
Suara Jasni hampir sama dengan suara P. Ramlee.
(SALOMA)
Saloma, Biduanita Negara. Suaranya amat merdu. Pasangan duet P.Ramlee (suaminya), Ahmad Daud, Ahmad Daud dan lain-lain.
(P.RAMLEE)
Siapa tidak kenal P>Rankee. Tan Sri P. Ramlee. Dia seniman serba boleh. Menyanyi, berkakon dan berlawak.Seniman sepanjang zaman. Semoga Allah SWT menempatkan rohnya disisi roh orang-orang saleh.
Lagu-lagunya seperti Dendang Perantau, Engkau Laksana Bulan, Jangan Tinggal Daku adalah lagu-lagunya yang benar-benar hebat.
(AZIZ JAAFAR)
Suami Normadiah. Suaranya juga hampir sama dengan suara P>Ramlee. Aku suka lagi Norlelanya.

(NORMADIAH)
Isteri Aziz Jaafar. Rakan duet P. Ramlee. Suaranya lembut dan lunak.


(S.EFFANDI - PENYANYI INDONESIA)
Antara lagu-lagu S.Effendi yang aku minati ialah Seroja. Banyak sebenarnya penyanyi-penyanyi Indonesia yang seangkatan dengan S.Effendi seperti Beng Selamat, Samsaimon dan lain-lain.

(AHMAD CB)
Namanya begitu harum dipesada seni diakhir-akhir tahun 40an dan awal 50an.
(DATUK AHMAD DAUD DAN DATIN SAADIAH - IBU FAUZIAH AHMAD DAUD)
Dia penyanyi yang hebat dan terkenal. Suaranya yang membawakan lawgu Potianak terus disukai ramai sehingga ke hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan