MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Isnin, 29 Mac 2010

BERHATI-HATI DIJALAN RAYA, BIAR LAMBAT ASALKAN SELAMAT, SAYANGILAH DIRI KITA....

(SEBUAH KERETA YANG TERSASAR DARI JALAN RAYA)
Pak Osman suka menasihatkan diri sendiri, anak-anak dan sesiapa saja. Pak Os bukan polis, bukan JPJ bukan orang-orang yang ada kuasa, Pak Os hanya orang biasa saja. Bacalah surat khabat lihat tv, kisah kemalangan jalan raya ini sentiasa dipaparkan. Berpuluh-puluh orang malah beratus yang menemui ajal di jalanraya.

Sebenarnya banyak punca yang boleh menyebabkan kemalangan; cuai, mabuk, laju, mengantuk, berlumba dan macam-macam lagi. Pak Os fikir, manusia yang mati di jalan raya lebih ramai dari yang mati dalam peperangan.

Kempen jalan raya ini sentiasa sangat diingatkan kepada pengguna-pengguna jalan raya ini. Tapi nampaknya kurang berkesan. Sebab-sebab seperti yang Pak Os sebutkan tadi adalah punca berlakunya kemalangan.

Sepekara lagi bagi kita yang beragama Islam mungkin kerana lupa membaca Bismilah, atau doa-doa yang berkaitan dengan perjalanan. Masuk dalam kereta saja bacalah doa. Ini ajaran Islam kata ulamak. Banyak doa perjalanan yang boleh kita amalkan. Jangan lupa doa itu. Setidak-tidaknya baca Bismilah dan baca doa dalam bahasa Melayu saja.

Kalau kita mati, banyak orang yang menangis: suami, isteri, anak-anak, ibu bapa, tunang, kekasih dan lain-lain. Mereka manangis kerana kematian anda. Mereka menangis kerana kecuaian anda. Allahuakbar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan