MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Rabu, 24 Mac 2010

BENARKAH DR. SULAIMAN DAUD BERASAL DARI DURIAN TUNGGAL, MELAKA?

Allahyarham Dr. Sulaiman Daud yang meninggal dunia dua hari yang lalu dan bekas Menteri Pendidikan Malaysia dikatakan berasal dari Kampung Durian Tunggal, Melaka. Benarkah cerita ini? Pelik bin ajaib. Tak masuk akal.
Hal ini diceritakan oleh seorang guru, Allahyarham Cikgu Shariff bin Md. Dom. Cikgu memang suka mengumpul sejarah. Dia gemar mencatetkan keturunan orang-orang Durian Tunggal. Selalunya apa yang disebut dan dikaitkan memang ada kenenarannya. 
Misalnya Allahyarham menyatakan Toh Puan Asmah Alang, Allahyarham, isteri kepada Allahyarham Tun Ghafar Baba, katanya ada kaitan dengan orang Durian Tunggal. Bila dikasji selidik, rupanya betul.
Allahyarham Cikgu Shariff bagitahu, kalau tidak silap saya, datuk Dr. Sulaiman ini berasal dari Durian Tunggal, Melaka dan membina penghidupan di Serawak. Khabarnya dia seorang Majestret di Serawak pada zaman penjajah Inggeris dahulu.
Betulkah ini?
Keturunan Dr. Sulaiman Daud dikaitkan dengan seorang ulamak terkenal Negeri Melaka yang berasal dari Durian Tunggal. Ulamak itu ialah Allahyarham Tuan Haji Abdullah bin Sahabudin. Mungkinkah Sahabudin ini adik beradik dengan datuk Dr. Sulaiman itu? Wallahualam.
Perkara ini tidak penting sangat, tapi saja saya hendak masukkan dalam blog saya ini sebagai ingatan. Namun begitu, kalau ada sesiapa yang mengetahui sejarah ini, bolehlah kita kongsikan bersama.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan