MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Isnin, 22 Mac 2010

Bayi luar nikah berhak dilindungi

Telah tersiar pada Sabtu 20/3/10.Berita Harian


SEBAGAI rakyat Malaysia saya amat meyokong cadangan mana-mana pihak untuk membina sebuah pusat bayi luar nikah bagi mengelakkan bayi yang tidak berdosa itu dibunuh atau dibuang dimerata-rata tempat. Saya kata begini kerana telah ada suara-suara yang mahukan pusat ini dibina oleh kerajaan atau mana-mana pihak tertenu.

Gesaan supaya pussat ini dibina segera bukanlah untuk menggalakkan agar gejala sosial itu berleluasa, tetapi adalah bermaksud untuk menyelamatkan nyawa-nyawa yang tidak berdosa dari menjadi mangsa oleh ibu bapa mereka yang tidak bertanggung jawab itu.

Salah satu punca yang menyebabkan berlakunya kelahiran haram ini adalah semata-mata disebabkan oleh pergaulan bebas. Inilah gejala sosial yang amat merbahaya dalam dunia yang serba maju ini. Penyakit ini mungkin bukan berlaku di Malaysia sahaja, malah mungkin seluruh dunia.

Islam amat melarang pergaulan bebas ini. Tetapi apalah yang dapat kita lakukan, selain dari boleh menasihatinya sahaja. Kita tidak mampu untuk bertindak lebih dari itu. Walaupun kita ada polis dan ada penguat kuasa pencegahan maksiat, tetapi kejadian-kejadian zina itu berlaku diluar jangkaan kita.

Oleh itu saya berharap kerajaan hendaklah memberi perhatian utama dalam menangani masalah ini. Selain dari menyediakan pusat-pusat penjagaan anak-anak luar nikah, sebaik-baiknya ibu-ibu yang bakal melahirkan anak luar nikah itu dapat ditempatkan dipusat-pusat penjagaan bayi itu. Mungkin ada sebahagian yang melahirkan anak luar nikah ingin melihara anaknya itu.

Sebanarnya apa yang dapat saya rasakan kebanyakan mereka yang sudah terlanjur itu merasa malu dengan masyarakat sekelilingnya. Kerana itu saya rasa mereka menyembunyikan diri sementara menantikan kelahiran. Bila melahirkan lalu anak itu dibunuh atau dibuang untuk tidak diketahui oleh orang lain.

Kerana itu saya berpendapat pusat penjagaan anak luar nikah ini patut disegera bagi mengelakkan lebih banyak bayi yang tidak berdosa menjadi mangsa.



OSMAN DOL,

Durian Tunggal, Melaka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan