MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Rabu, 14 April 2010

KUBUR ZAMAN ROME DITEMUI.....BAHAN DARI UTUSAN MALAYSIA.

LUAR NEGARA

14 kubur zaman Rome ditemui


AHLI-ahli arkeologi Mesir menggali dan menarik keluar mumia setinggi satu meter yang diperbuat daripada plaster sarcophagus yang memaparkan wajah wanita bermata besar dan berpakaian jubah yang ditemui di Oasis Bahariya, kira-kira 300 kilometer ke barat daya Kaherah, Mesir, baru-baru ini. – AP

KAHERAH 13 April – Ahli-ahli arkeologi Mesir yang menjalankan kerja-kerja menggali di sebuah lokasi yang dirancang untuk dibina pusat kegiatan belia menemui 14 kubur purba kurun ketiga sebelum Masihi termasuk satu mumia perempuan yang dihiasi dengan barangan kemas.

‘Kubur era Yunani-Rome di Oasis Bahariya, kira-kira 300 kilometer ke barat daya kota ini dijumpai ketika penerokaan menunjukkan ia mungkin merupakan sebahagian daripada tanah perkuburan yang lebih besar,’’ kata Kementerian Kebudayaan Mesir dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Mumia setinggi 97 sentimeter itu ditemui dalam sebuah keranda batu dengan plaster berwarna dan barangan kemas berada di dalamnya.

Ahli-ahli arkeologi yang menggali tempat itu sebelum pembinaan sebuah pusat belia turut menemui beberapa artifak lain. Kawasan berkenaan kini diletakkan di bawah pengawasan pihak berkuasa antikuiti Mesir.

‘‘Siasatan awal mendedahkan empat topeng antropoid dibuat daripada plaster, satu kepingan emas yang dihiasi dengan ukiran empat anak lelaki Horus, satu koleksi syiling dan bekas yang diperbuat daripada kaca dan tanah liat,’’ kata Ketua Ahli Arkeologi Mesir, Zahi Hawass dalam kenyataan tersebut.

Empat anak Horus iaitu Imsety, Duamutef, Hapi dan Qebehsenuef merupakan dewa zaman silam Mesir. Ukiran tersebut menunjukkan pengaruh agama kuno Mesir dalam era Yunani-Rome.

Dewa-dewa berkenaan dipercayai bertindak sebagai pelindung perut, usus dan paru-paru mumia terlibat.

Oasis Bahariya digelar sebagai Lembah Mumia Emas Mesir di mana sejumlah 17 kubur dengan 254 mumia dijumpai pada 1996. – AFP

KOMEN: BERIBU-RIBU TAHUN LAMANYA - MAYAT ITU TIDAK REPUT LAGI.....SALAH SATU TANDA KEBESARAN ALLAH SWT.

1 ulasan:

  1. cikpuan_ainjemicaKhamis, Jun 24, 2010

    pd pandangan saya ia tak reput krn ia telah melalui proses 'mumia'/pengawetan...ditambah suhu persekitaran serta kawasan tersebut terpelihara drpd apa2 aktiviti penggunaan tanahnya sebelum penemuan tersebut.

    BalasPadam