MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Selasa, 27 April 2010

BN KAJI TINDAKAN TERHADAP ZAID - BAHAN DARI BERITA HARIAN.

. BN kaji tindakan terhadap Zaid

Oleh Halina Mohd Noor

halina@bharian.com.my

2010/04/27

Tuduhan Barisan Nasional beli undi raih kemenangan tidak berasas

KUALA LUMPUR: Barisan Nasional (BN) mengkaji kemungkinan mengambil tindakan undang-undang terhadap calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim yang menuduh BN membeli undi untuk memenangi pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor. Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, berkata tuduhan itu tidak berasas dan boleh mengelirukan rakyat. Beliau berkata, berdasarkan pemantauan, pembangkang dilihat membeli undi apabila mengagihkan wang kepada pengundi serta makanan seperti beras ketika berkempen.

“Kerajaan negeri melakukan pelbagai cara untuk menarik pengundi sehingga mengagihkan borang 5A iaitu borang untuk memohon tanah dan berkata kalau mereka (PKR) kalah, borang 5A akan ditarik balik dan tanah tidak akan diberikan kepada rakyat. Bukankah itu satu sogokan,” katanya semalam.

Beliau berkata, BN akan membuat bedah siasat bagi mengkaji mengapa pengundi Cina tidak memberikan sokongan kepada BN dan MCA, sekali gus mengenal pasti masalah sebenar pengundi Cina dan membolehkan parti mengatasinya.

“Walaupun menang, tidak bermakna kita harus lepas tangan dengan tidak mempedulikan pengundi yang tidak menyokong BN. Kita mahu tahu apa yang menghalang mereka memberikan sokongan kepada BN.

“BN dengan kerjasama MCA akan mengenal pasti masalah ini sehingga ke akar umbi dan membuat pembaikan sewajarnya. Kadangkala punca sebenar bukan disebabkan parti, tetapi mungkin kesilapan wakil rakyat sendiri,” katanya.

Tengku Adnan berkata, bedah siasat juga akan dilakukan bagi mengkaji punca 731 undi rosak walaupun ia menunjukkan penurunan hampir separuh berbanding Pilihan Raya Umum 2008, disamping penurunan jumlah pengundi Melayu.

“Kita sudah membuat bedah siasat awal sebelum ini dan mendapati rakyat bosan dengan provokasi pembangkang yang sering melemparkan dakyah kepada BN. Ini mungkin antara punca mengapa ada sesetengahnya tidak tahu parti yang harus dipilih serta ada yang enggan keluar mengundi,” katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, pihaknya akan mengambil tindakan tegas terhadap Tamrin Ghafar, anak bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Ghafar Baba termasuk menggantung keahlian beliau dalam Umno kerana menyertai kempen pembangkang.

Sementara itu, Tengku Adnan yang juga Setiausaha Agung Umno, berkata Umno Bukit Bendera perlu mengadakan mesyuarat agung khas berikutan peletakan jawatan Exco bahagian berkenaan.

Tarikh mesyuarat ditentukan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Pulau Pinang, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Dalam pada itu, Tengku Adnan berkata, pihak pengurusan akan mempertimbangkan tindakan terhadap ahli jawatankuasa (AJK) Pemuda Umno Shah Alam, Johan Md Diah yang menawarkan diri bertanding sebagai calon bebas di Hulu Selangor tetapi kemudian menarik diri.

KOMEN OSMAN DOL: ....Tndakan keatas Zaid Ibrahim amat perlu demi menghapuskan manusia2 kaki fitnah. Bedahsiasat juga amat penting....kenapa banyak Cina lari BN. BN perlu mengatasinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan