MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Selasa, 13 April 2010

SUAMI SIMBAH ASID KENA 6 TAHUN 2 SEBATAN - BAHAN BERITA HARAIAN.

Oleh Irwan Shafrizan Ismail

irwansha@bharian.com.my

2010/04/13

Supian Hani IsmailKUANTAN: Mahkamah Sesyen di sini, semalam menjatuhkan hukuman penjara enam tahun dan dua sebatan terhadap seorang penganggur selepas mengaku bersalah atas tuduhan menyimbah cuka getah terhadap isterinya apabila keinginannya untuk melakukan hubungan seks ditolak.

Ketika menjatuhkan hukuman itu terhadap Supian Hani Ismail, 47, Hakim Irwan Suainbon menegaskan mahkamah memandang serius kesalahan dilakukan tertuduh yang sepatutnya melindungi isterinya. Irwan memerintahkan hukuman penjara dilaksanakan bermula hari ini. Supian Hani didakwa dengan sengaja menyebabkan cedera parah terhadap isterinya, Zarina Wahab, 43, menggunakan cuka getah di sebuah rumah bernombor 67, Felda Bukit Sagu 2, antara jam 12.30 tengah malam hingga jam 2 pagi, Rabu lalu. Dia didakwa mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan yang boleh dipenjara maksimum 20 tahun dan denda atau sebat.

Terdahulu, Supian Hani yang tidak diwakili peguam, memohon dikenakan hukuman ringan tetapi Timbalan Pendakwa Raya, Heng Yen Loo meminta mahkamah menjatuhkan hukuman berat kerana tindakan tertuduh tidak berperikemanusiaan serta menyebabkan kecederaan kekal terhadap isterinya.

"Mahkamah perlu mengambil kira kesakitan dan kesedihan dialami mangsa, selain maruah dan harga dirinya selepas kes ini mendapat liputan meluas media.

"Rumah tangga dibina sepatutnya menjadi tempat berlindung, bukan penganiayaan yang amat dahsyat. Pendakwaan memohon mahkamah menjatuhkan hukuman berat demi kepentingan awam.

"Pendakwaan juga memohon hukuman sebat dikenakan terhadap tertuduh supaya dapat memberi mesej mahkamah memandang berat kesalahan dilakukan," katanya.

Mengikut fakta kes, kira-kira jam 12.30 tengah malam Rabu lalu, tertuduh pulang ke rumah sebelum memasuki bilik dan melihat isterinya memegang telefon bimbit.

Ketika ditanya, mangsa memaklumkan menghantar SMS kepada anaknya dikenali sebagai 'Kamarul'.

Bagaimanapun, tertuduh cuba merampas telefon itu, tetapi tidak dibenarkan mangsa sebelum dia beredar dari bilik dan kemudian masuk semula lalu mengajak mangsa melakukan hubungan seks, tetapi permintaannya ditolak.

Supian Hani kemudian keluar dari bilik tidur sebelum masuk semula bersama parang dan cuba menetak telefon bimbit terbabit dan pada masa sama, mangsa yang cuba mengambil telefon bimbitnya yang terjatuh, disimbah cuka getah oleh suaminya itu.

Mangsa dikejarkan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini dan disahkan mengalami lapan peratus melecur membabitkan bahagian kiri muka, dada, bahu, leher dan lengan.

Tertuduh menyerah diri di Balai Polis Panching dekat sini, kira-kira jam 4.45 pagi hari kejadian.

OSMAN DOL: Hari ini aku tertarik untuk memaparkan kisah SEEKOR syaitan yang menyiram asid kepada isterinya. Ada banyak syaitan yang seumpama ini. Pendera-pendera isteri, suami, anak-anak kecil, perogol, pembuang anak.....semua itu adalah SYAITAN. "YA ALLAH YA TUHAN KAMI JAUHKANLAH DIRI KAMI DARI SYAITAN-SYAITAN ITU...."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan