MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Ahad, 4 April 2010

KIT SIANG TIDAK HORMATI INSTITUSI RAJA - SHAFIE,

(BAHAN DARI UTUSAN MLAYSIA)

Kit Siang tidak hormati institusi raja - Shafie

BANGI 3 April - Tindakan Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang pada Khamis lalu mendesak supaya usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dipinda adalah perbuatan yang tidak menghormati institusi raja di negara ini.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal yang kesal dengan kelakuan Penasihat DAP itu berkata, sepanjang beliau menjadi ahli Parlimen selama empat penggal, ini adalah kali pertama perkara itu berlaku.

''Saya amat kesal dengan perlakuan seperti ini dan berharap rakyat dapat melihat budaya yang diamalkan pembangkang yang jika diteruskan akan menghancurkan nama baik Dewan Rakyat dan ahli-ahli Parlimen," katanya.

Beliau berkata demikian selepas melancarkan Skuad Cari Seramai Ahli dan Kembara Daftar Pemilih Pergerakan Puteri UMNO di sini hari ini.

Khamis lalu, ahli-ahli Parlimen pembangkang bertindak keluar Dewan beramai-ramai selepas tamat sesi penggulungan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong.

Tindakan itu sebagai tanda protes terhadap keputusan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jafaar yang menolak usul dibawa Kit Siang supaya usul menjunjung kasih dipinda.

Kit Siang mahu pindaan dibuat bagi dimasukkan ungkapan bagi menubuhkan satu Jawatankuasa Pilihan Parlimen mengenai peta hala tuju Program Transformasi Kerajaan (GTP) 1Malaysia.

Wan Junaidi menolak usul Kit Siang itu dengan alasan cadangan pindaan berkenaan tidak berkaitan dengan usul menjunjung kasih.

Mohd. Shafie yang juga Naib Presiden UMNO berkata, beliau turut kesal dengan tindakan ahli-ahli Parlimen pembangkang itu keluar Dewan selepas Wan Junaidi menolak usul Kit Siang.

''Nampaknya pembangkang bukan sahaja bertindak keluar Dewan ketika perbahasan bajet malah kini ketika penggulungan usul menjunjung kasih.

''Seharusnya perkara seperti ini tidak berlaku kerana kita hendaklah menghormati Yang di-Pertuan Agong yang telah berkenan hadir untuk merasmikan sidang Dewan," ujarnya.

OSMAN DOL: KITA FIKIRLAH SENDIRI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan