MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Isnin, 19 April 2010

HARAPAN PENUMPANG TERUSKAN PERJALANAN MASIH KABUR - PETIKAN DARI BERITA HARIAN.

2010/04/19

LONDON: Letusan gunung berapi yang mengeluarkan debu hitam mungkin melingkari langit Britain selama seminggu lagi, menyebabkan kesukaran kepada penumpang udara.

Harapan bahawa sesetengah penerbangan mungkin dibenarkan beroperasi hujung minggu ini musnah apabila lebih banyak habuk berkumpul di ruang udara negara itu. Malam kelmarin, penutupan ruang udara dilanjutkan sehingga sekurang-kurangnya 1 petang, namun sekatan penerbangan yang menyebabkan penumpang terkandas di seluruh Eropah dijangka berlanjutan seminggu lagi. Malah Perkhidmatan Ambulans Udara terpaksa menghentikan operasi di seluruh Britain kerana bimbang debu tebal akan mengganggu penerbangan.

Pejabat kaji cuaca pula memberi amaran terdapat bukti meningkat habuk itu jatuh ke tanah, yang menambah kebimbangan risiko kesihatan kepada kanak-kanak dan golongan tua.

Permulaan tiga hari huru-hara akibat letusan gunung berapi Eyjafjallajoekuli menyaksikan skala letusan gunung berapi itu semakin hebat dengan gumpalan asap baru dikeluarkan sehingga 9,144 meter ke udara.

Seorang jurucakap P&O Ferries, yang mengangkut 6,000 penumpang kelmarin berkata, ia menerima 400 panggilan setiap 15 minit, bersamaan satu bagi setiap dua saat.

Lembaga Pelabuhan Dover berkata pelabuhan itu menguruskan 63,017 penumpang, 10,833 kereta, 464 bas pesiaran dan 5,497 kenderaan pengangkutan.

Sesetengah pelawat muncul dengan penyelesaian mudah terhadap krisis itu. Ketika ruang kepada penumpang berjalan kaki di atas feri di Dunkirk habis dijual, golongan dewasa berpakaian sut perniagaan dilihat membeli basikal wanita dan kanak-kanak supaya mereka layak untuk mendapat tempat khusus buat penumpang menaiki basikal.

Tom Noble, 52, dari Highgate di utara London, berkata pengendali feri Norfolkline tidak memiliki tiket penumpang berjalan kaki dan hanya membenarkannya naik jika penumpang menaiki basikal.

Ketidaktentuan pengunjung menjadi bertambah buruk dengan demonstrasi kakitangan kereta api di Perancis yang menahan mereka yang bercuti melakukan perjalanan merentasi benua menaiki kereta api.

Ryanair membatalkan semua penerbangan dari dan ke utara Eropah sehingga 1 petang hari ini. – Agensi

KOMEN OSMAN DOL: BERSYUKUR KITA KEPADA ALLAH KERANA NEGARA KITA DILINDUNGI OLEH ALLAH SWT DARI SEGALA BENCANA ALAM...ALHAMDULILLAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan