MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Ahad, 13 Mac 2011

BENCANA ALAM ADALAH UJIAN DARI ALLAH SWT....


PENDUDUK berjalan melalui jalan yang dipenuhi kayu-kayan dan pelbagai serpihan kesan daripada tsunami yang tercetus oleh gempa bumi di bandar Sendai, Miyagi di Jepun, semalam. Sendai adalah bandar terdekat dengan pusat gempa. - REUTERS


TOKYO 12 Mac - Lebih 1,300 orang terkorban selepas gempa bumi paling kuat pernah dirakamkan di Jepun mencetuskan tsunami setinggi 10 meter yang melanda pantai timur laut negara ini.



Ketika gegaran susulan terus melanda Jepun hari ini, termasuk satu yang berukuran 6.8 pada skala Richter, kerajaan mentaksir tahap kerosakan akibat gempa bumi berukuran 8.9 pada skala Richter yang berlaku selepas tengah hari semalam.



Bilangan kematian dijangka mencecah angka jauh melebihi 1,300 orang, kata Ketua Setiausaha Kabinet, Yukio Edano.



Pihak berkuasa menemui beratus-ratus mayat, manakala lebih 1,000 orang masih hilang dan ramai lagi cedera, lapor media.



Kerajaan bimbang lebih banyak gegaran susulan kuat boleh mendatangkan lagi kemusnahan, sementara Agensi Meteorologi mengeluarkan amaran tsunami seterusnya untuk banyak kawasan pantai di negara ini.



Agensi itu berkata, lebih 100 gegaran susulan telah berlaku, kebanyakannya lebih kuat daripada 6.0 pada skala Richter.



Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS) di Washington melaporkan, sekurang-kurangnya lima gegaran susulan melebihi 5.5 pada skala Richter direkodkan dalam tempoh sejam sekitar tengah hari ini (11 pagi waktu Malaysia), termasuk gegaran sekuat 6.8 pada skala Richter dekat pantai timur Honshu, pulau terbesar di Jepun.



Akhbar perniagaan Nikkei berkata, kira-kira 210,000 penduduk dipindahkan di timur laut Jepun, manakala beribu-ribu lagi yang terkandas di Miyagi masih menantikan bantuan.



Pasukan penyelamat mencari mangsa di celah-celah runtuhan bangunan di banyak bandar yang ditenggelami air.



Askar dan pasukan penyelamat lain dikejarkan ke bahagian timur laut negara ini, manakala bantuan antarabangsa juga dihantar ke kawasan bencana, termasuk 140 anggota penyelamat dari Amerika Syarikat (AS) dan 48 anggota dari New Zealand.



Kerajaan Jepun mengerahkan 50,000 anggota pasukan pencari dan penyelamat, dan menghantar 190 pesawat udara dan bot ke kawasan yang dilanda gempa bumi dan tsunami.



Beribu-ribu rumah musnah, beberapa jambatan runtuh, perkhidmatan bas dan kereta api terhenti dan banyak jalan ditutup, sementara rangkaian telefon mudah alih dan perkhidmatan talian tetap turut terjejas.



Di bandar Rikuzen Takata, antara kawasan paling teruk dilanda bencana, kira-kira 5,000 daripada 8,000 rumah musnah. - dpa

KOMEN OSMAN DOL: Tsunami, gempa bumi, banjir besar dan sebagainya adalah ujian dari Allajh SWT bagi mereka yang mahu memahami.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan