MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Isnin, 29 Jun 2009

TERKENANG-KENANG MASA SILAM.....(5)

Sebelum mula belajar mengaji Koran di rumah seorang guru wanita, kami disuruh membantu mengangkat air di rumah adik kepada guru ini, seorang ulamak dan pernah menjadi kadi di Alor Gajah. Masa dulu mana ada paip. Kami pikul air dari telaga berjarak lebih dari tiga ratus meter dari rumah ulamak itu. Selalunya yang menjadi pasangan saya mengangkat air itu ialah pelajar perempuan. Pelajar ini memang cantik. Kulitnya puteh bersih. Aku ini pula seorang yang amat-amat pemalu. Tapi setiapkali hendak angkat air dia akan mengajak aku. Kerana dia cantik, dia rajin dan pula sayangkan aku.....Dalam senyap-senyap sku pun sayangkan dia. Mengaji Koran aku rapat dengan dia dan di sekolah pun kami selalu bersama. Bila aku masuk sekolah menengah di Melaka, hubungan kami mula jauh. Ketika aku dalam tingkatan 3, gadis yang selalu dihatiku ini berkahwin dengan seorang jejaka yang bukan pilihannya. Dia setuju atau tidak kena setuju juga......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan