MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Rabu, 17 Jun 2009

TERKENANG-KENANG MASA SILAM.....(1)

TULISAN pertamaku tersiar ialah di akhbar Utusan Melayu pada tahun 1958 diruangan surat pembaca. Masa itu aku sudahpun masuk ke sekolah menengah di bandar Melaka. Seorang guru yang mengajar di Sekolah Rendah Kebangsaan Durian Tunggal (sekolah lamaku) menyuruh aku kritik kantin sekolah tentang menu jualannya hari-hari nasi lemak sambal tumis. Guru ini hendakkan perubahan. Bila tulisan itu tersiar, kecoh jadinya. Peniaga kantin itu benar-benar tersinggung. Sejak hari itu peniaga itu tidak mahu meniaga lagi. Pada mulanya aku bangga tulisan itu tersiar. Bila kufikir-fikir, aku meyesal. Aku rasa tidak patut menulis menghentam peniaga itu. Cikgu yang suruh aku tulis itu nampaknya suka sangat. Sehingga hari ini aku masih kesal dengan sikapku yang terburu-buruku itu. Aku sempat minta maaf dengannya......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan