MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Khamis, 7 Julai 2011

Berita dari Utusan Malaysia.....7.7.2011

Anwar wajar dikenakan tindakan undang-undang


KUALA LUMPUR 6 Julai - Pihak polis dan Jabatan Peguam Negara wajar mengambil tindakan undang-undang terhadap Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana membuat laporan palsu berhubung rakaman video seks didakwa melibatkan dirinya dengan pelacur dari China.



Yang Dipertua Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah (gambar) berkata, membuat laporan palsu di balai polis adalah salah di sisi undang-undang negara dan pihak yang bertanggungjawab melakukannya perlu dikenakan tindakan.



"Kami mahu pihak polis dan juga Jabatan Peguam Negara mengambil tindakan segera terhadap Anwar kerana membuat laporan palsu. Ia merupakan perbuatan yang menyalahi undang-undang dan Anwar sepatutnya dihukum.



"Kami juga mahukan Karpal Singh dan Ambiga (Datuk S. Ambiga) yang merupakan 'pakar undang-undang' di negara ini untuk menjelaskan bentuk hukuman yang boleh dikenakan terhadap Anwar," katanya.



Penjelasan daripada kedua-duanya adalah penting bagi memastikan bahawa 'pemahaman' mereka terhadap undang-undang adalah demi keadilan negara dan bukannya untuk kepentingan diri serta konco-konconya sahaja," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.



Beliau mengulas kenyataan salah seorang trio 'Datuk T', Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik supaya pihak polis serta Jabatan Peguam Negara menyiasat laporan yang dibuat oleh Anwar pada 28 April lalu di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi bagi menafikan penglibatannya dalam rakaman video berkenaan.



Sedangkan, kata Abdul Rahim, bukti daripada laporan forensik oleh dua pakar dari Dartmouth College, Handover, New Hampshire, Amerika Syarikat (AS) menunjukkan bahawa individu dalam rakaman tersebut adalah 99.9 peratus menyamai Anwar.



Abdul Rahim serta dua lagi trio 'Datuk T' iaitu Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Datuk Shuaib Lazim telah didakwa di Mahkamah Majistret di sini pada 24 Jun lalu atas tuduhan menayangkan adegan hubungan seksual antara seorang lelaki yang dikatakan mirip Anwar dengan seorang perempuan Cina.



Kejadian tersebut didakwa dilakukan di antara pukul 10 pagi dan 12 tengah hari, pada 21 Mac lalu di Bilik Seri Makmur, Hotel Carcosa Seri Negara, Taman Tasik Perdana, Persiaran Mahameru, di sini.



Melalui fakta kes yang dibentangkan ketika perbicaraan, mahkamah diberitahu dua pakar dari AS itu, Profesor Hany Farid serta Profesor Lorenzo Torresani telah menjalankan analisis ke atas rakaman video berkenaan dan mendapati bahawa rakaman tersebut adalah tulen iaitu tidak ada sebarang tampering (diubah-ubah) atau superimpose (pertindihan imej) dilakukan.



Analisis pengecaman wajah oleh kedua-dua pakar tersebut terhadap pelaku seks lelaki dalam rakaman video itu juga mendapati ia menyerupai Anwar.



TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

• MCA pertikai tindakan Selangor salur RM15,000 kepada Bersih

• Anwar wajar dikenakan tindakan undang-undang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan