MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Khamis, 6 Januari 2011

RAIS MEANGGAP DIRINYA DIFITNAH KES ROGOL - (PETIKAN DARI BERITA HARIAN 6.1.11)

2011/01/06

KUALA LUMPUR: Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim (atas) semalam menafikan tuduhan beliau terbabit dalam kes jenayah perkosaan pada 2007 serta semua dakwaan lain yang dilemparkan penulis blog di internet dan parti pembangkang.

Beliau berkata, dakwaan itu adalah fitnah dan wajar disiasat mengikut lunas undang-undang negara. Katanya, beliau dan ahli keluarganya bersedia memberi sepenuh kerjasama dan akan menerima serta mematuhi sebarang keputusan hasil siasatan rasmi itu. “Sementara siasatan dijalankan pihak berkuasa, demi keadilan dan kemanusiaan, mereka yang mengamalkan politik kotor melalui internet atau media lain wajar menghentikan sebarang spekulasi, cemuhan atau berbuat sesuatu yang mencabul budaya berpekerti baik.

“Semua tulisan, laporan, picisan, spekulasi termasuk ilustrasi foto atau gambar berhubung dakwaan salah laku atau jenayah memperkosa itu adalah bertujuan jelek, berniat jahat dan memfitnah secara fabrikasi atau rekaan,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Beliau berkata: “Dakwaan perkosaan seperti dikarang penulis blog tiada kaitan langsung dengan dedahan yang kononnya dipanggil Wikileaks.”

Katanya, tindakan mengaitkan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan sebagai tidak melayani aduan pada 2007 berkaitan kes itu adalah perbuatan “politik licik murahan yang semata-mata bertujuan mengelirukan fakta”.

Rais berkata, dengan adanya gara-gara dan perkembangan pilihan raya kecil dan umum di musim kini, isu seperti ini diolah oleh mereka itu sebagai ‘lembing rejaman’ yang diharap akan membunuh politik dan perjuangan murni kerajaan.

“Mereka menganggap pendedahan bersifat spekulasi dan tohmahan ini dapat mengalih perhatian umum terhadap kes jenayah besar seperti liwat yang membabitkan pimpinan pembangkang,” katanya.

Sejak kebelakangan ini, beberapa laman blog menyiarkan cerita yang mengaitkan Rais merogol seorang pembantu rumah pada 2007.

Sementara itu di SEREMBAN: Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) membuat laporan polis berhubung dakwaan Rais terbabit dalam kejadian merogol pembantu rumah warga Indonesia, kira-kira tiga tahun lalu.

Pengerusi SAMM, Badrul Hisham Shaharin yang lebih dikenali sebagai Chegu Bard, berkata pihaknya mahu polis menyiasat dakwaan itu yang tersebar luas di internet dengan telus demi menegakkan kebenaran.

"Seseorang tidak bersalah sebelum dibuktikan bersalah. Dalam perkara ini, mangsa pertama ialah Rais kerana beliau belum dibuktikan bersalah, namun boleh dikatakan hampir semua blog dan cakap mulut sudah menyebut namanya terbabit dalam kes rogol," katanya pada sidang media di depan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban, semalam.

OSMAN DOL memberikan komennya: Entahlah, sehingga kini aku juga meanggap Datuk Sri Rais Yatim difitnah. Bagiku, sama ada perkara itu betul atau tidak, pasti memberi keuntungan kepada pembakang. Kalau betul berlaku pembakang akan bersorak untuk merosakkan imej kerajaan dan kalau tidak betul pula mereka akan mengatakan kerajaan melindungi perogol katanya. Tidak sempat-sempat lagi mereka sudah mengatakan bekas perdana menteri Dato Abdullah Ahmad Badawi dan bekas ketua polis negara Tan Sri Musa Hasan tidak menghiraukan laporan yang dibuat tentang kejadian itu.

Saya setuju polis hendaklah siasat tuduhan itu sama ada betul atau fitnah. Kalau betul Rais mesti dihadapkan ke mahakamah dan kalau tak betul, penulis blog berkenaan patut juga dituduh...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan