MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Khamis, 22 September 2011

Putar, putar, putar.....

Mat Sabu nafi fitnah isu komunis


Oleh Amin Ridzuan Ishak dan Petah Wazzan Iskandar

bhnews@bharian.com.my

2011/09/22


MAT SABU ketika hadir ke Mahkamah Sesyen Butterworth, semalam.Timbalan Presiden PAS pula tuduh BN jadi dalang, bawa kes ke mahkamah

BUTTERWORTH: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, yang mengaku tidak bersalah atas dakwaan memfitnah anggota polis serta keluarga mereka yang mempertahankan diri ketika diserang komunis di Balai Polis Kepong pada 1950 dalam ceramahnya bulan lalu, menuduh kerajaan terpaksa menghadapkannya ke mahkamah selepas gagal memberi penjelasan kukuh berhubung fakta sejarah sebenar. Mohamad, 57, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu, berkata beliau tidak terkejut dengan pendakwaan ke atasnya, malah yakin akan memenangi kes itu kerana kebenaran akan terserlah. “Saya tidak terkejut dengan tindakan ini kerana untuk menghentikan isu ini, Barisan Nasional (BN) yang mendalangi isu ini mengambil jalan membawa kes ini ke mahkamah,” katanya kepada pemberita di luar Mahkamah Sesyen di sini, semalam.

Terdahulu, dalam prosiding di depan Hakim Ikmal Hishan Mohd Tajuddin, Mat Sabu mengaku tidak bersalah atas dakwaan memfitnah anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri ketika diserang pengganas komunis di Balai Polis Kepong pada 23 Februari 1950 dalam ceramahnya, bulan lalu dan memohon untuk dibicarakan.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika disabitkan kesalahan.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu dalam ucapan kepada orang ramai di antara jam 10 malam hingga 12 tengah malam, 21 Ogos lalu di depan Pusat Asuhan Tadika Islam (PASTI) Al-Fahmi, Markas Tarbiyah PAS, Padang Menora, Tasek Gelugor.

Bagi pertuduhan alternatif yang dibuat mengikut seksyen sama, Mat Sabu didakwa memfitnah anggota polis iaitu Konstabel Marin Abu Bakar Daud, Konstabel Jaafar Hassan dan Konstabel Yusoff Rono serta ahli keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan pengganas komunis di Balai Polis Bukit Kepong pada masa serta tempat yang sama.

Ikmal Hishan menetapkan 27 Oktober ini bagi sebutan semula, manakala 5 hingga 9 Disember sebagai tarikh perbicaraan dan mengenakan ikat jamin berjumlah RM15,000 dengan seorang penjamin.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya terdiri daripada Mohamad Hanafiah Zakaria, Ishak Mohd Yusoff dan Suhaimi Ibrahim, manakala Mat Sabu diwakili peguam, Hanipa Maidin serta Aminuddin Zulkifli.

Dalam prosiding itu, Mohamad Hanafiah memohon mahkamah menetapkan ikat jamin RM50,000 tetapi Ikmal Hishan menetapkannya RM15,000 selepas Hanipa membuat rayuan.

Pada majlis lain, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, tindakan menahan pemimpin pembangkang itu dibuat berdasarkan lebih 1,000 laporan polis oleh pelbagai pihak yang menganggap dakwaan Mat Sabu adalah berbentuk fitnah dan perlu disiasat.

Komen AndaGuna Facebook id anda.

Komen Osman Dol: Lu buat kecuh....BN pulak yang lu salahkan....mana ada patut...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan