MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Khamis, 12 Ogos 2010

RAMADHAN AL MUBARAK

GAMBAR KAABAH DAN JUTAAN MANUSIA SEDNG TAWAF.

Hari ini 12.8.2010 masuk hari kedua umat Islam seluruh dunia menjalani ibadah berpuasa di bulan Ramadhan al Mubarak ini. Puasa di bulan Ramadhan adalah rukun Islam yang tiga yang difardhukan kepada seluruh umat Islam yang layak menjalankan ibadah berpuasa itu. 

Mereka yang uzor, wanita-wanita yang haid, wanita-wanita yang sedang menyusukan anak, muzafir tidak diwajibkan berpuasa. Namun begitu bagi wanita-wanita yang datang haid, menyusukan anak dan mereka yang muzafir adalah diwajib kadha puasanya yang tertinggal itu tanpa dikenakan fidya.

Mereka yang uzur dan memang tidak mampu melakukannya sehingga ke akhir hayatnya adalah dituntut untk membayar fidya. Kalau orang uzur itu meninggal sebelum membayar fidya maka ahli keluarganya mestilah membayarkan fidya yang terhutang itu.

Kalau sesaja meninggalkan puasa tanpa sebab maka orang yang meninggalkan puasa itu dikenakan kedua-dua perintah itu, kadhak puasa dan bayar fidya.

Sebenarnya puasa ini terlalu besar hikmahnya. Puasa akan menginsafkan kita supaya membantu kepada orang-orang yang miskin dan memerlukannya. Secara tidak lansung kita akan merasa bertanggung jawab untuk membayar zakat fitrah bagi membantu mereka yang perlukan bantuan itu.

Sekian. Dala kalau ada salah silap haraplah beri teguran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan