MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Khamis, 15 Julai 2010

PERPADUAN UMNO - PAS SEMOGA MENJADI KENYATAAN. UTUSAN MALAYSIA.

Najib sangkal UMNO lemah


A
Oleh HELMI MOHD. FOAD dan THOMAS CHONG

pengarang@utusan.com.my


Najib Tun Razak melihat sijil anugerah perkhidmatan cemerlang yang diterima oleh pegawai Kementerian Kewangan pada majlis perhimpunan bulanan kementerian itu di Putrajaya, semalam.
--------------------------------------------------------------------------------
PUTRAJAYA 14 Julai - Datuk Seri Najib Tun Razak menolak sebarang dakwaan bahawa UMNO kini berada dalam keadaan terlalu lemah sehingga terpaksa mencari rakan baru termasuk menjalinkan kerjasama dengan Pas.

Perdana Menteri berkata, UMNO mempunyai kekuatan tersendiri dan tiada sesiapa yang harus meragui bahawa parti itu juga memperjuangkan Islam sebagai salah satu teras perjuangannya selama ini.

Dalam hal ini, beliau yang juga Presiden UMNO mahu melihat perkembangan selanjutnya berhubung saranan pelbagai pihak agar parti itu menjalin kerjasama dengan Pas dalam pelbagai bidang termasuk mengukuhkan Islam dan kedudukan orang Melayu di negara ini.

''Kita hendak juga Pas menghormati UMNO sebagai parti yang ada kekuatan dan sebagai parti yang juga memperjuangkan Islam sebagai salah satu teras perjuangannya selama ini dan tidak ada sesiapa yang harus meragui akan perjuangan kita.

''Sama ada ia (kerjasama dengan Pas) menjadi kenyataan atau sebaliknya bergantung kepada perkembangan selanjutnya," kata beliau.

Najib berkata demikian pada sidang akhbar selepas Majlis Perhimpunan Bulanan Kementerian Kewangan dan Penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2009 serta Penganugerahan Pembaharuan Pensijilan 5S Perbendaharaan di sini hari ini.

Perdana Menteri berkata, buat masa ini beliau tidak mahu membuat sebarang ulasan tentang usaha kerjasama kedua-dua parti berkenaan dan menganggap kenyataan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai perkara itu semalam sudah mencukupi.

Laporan akhbar hari ini memetik Muhyiddin sebagai berkata, UMNO menyatakan komitmen dan kesediaan untuk bertemu dan menjalinkan kerjasama dengan Pas dalam pelbagai bidang termasuk usaha untuk memperkukuhkan Islam serta kedudukan orang Melayu di negara ini.

Dalam reaksinya pada hari yang sama, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat dilaporkan bersetuju bahawa UMNO dan Pas perlu bersatu dalam memperjuangkan agama Islam di negara ini.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

• Khalid seret Pusat

• Najib sangkal UMNO lemah

• Pasir: Tamparan hebat kepada Pakatan

• Klinik bergerak 1Malaysia akan diperkenalkan

KOMEN: HARAP-HARAP PENYATUAN UMNO DAN PAS MENJADI KENYATAAN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan