MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Selasa, 27 Julai 2010

PASANGAN IRAN HIDUP MEWAH HASIL JUALAN DADAH

Pasangan warga Iran hidup mewah hasil jualan dadah

              --------------------------------


Oleh Wan Faizal Ismayatim dan Ifwan Tun Tuah

2010/07/27

sebelum - selepas



KASTAM menemui dadah jenis syabu bernilai RM104,587 yang disembunyi dalam tapak kasut dipakai warga Iran.Beli banglo RM1.5 juta, sewa rumah jadi stor proses syabu
------------------------------------------------------------
KUALA LUMPUR: Dalam tempoh tidak sampai tujuh bulan, sepasang suami isteri warga Iran mampu mengecapi hidup mewah, termasuk memiliki banglo bernilai RM1.5 juta di ibu negara yang dipercayai dibeli menggunakan hasil kegiatan pengedaran dadah.

Pasangan berusia 39 dan 34 tahun itu ditahan dalam dua serbuan berasingan pada Khamis dan Jumaat lalu, masing-masing di sebuah rumah teres tiga tingkat yang dipercayai dijadikan stor menyimpan pelbagai bahan kimia bagi pemprosesan syabu di Sri Hartamas dan banglo mewah di Sunway SPK Damansara, kedua-duanya di sini. Dalam serbuan pertama di rumah tiga tingkat jam 4.30 petang, Khamis lalu, polis menemui sembilan tong plastik berisi cecair hitam dipercayai minyak syabu yang mampu menghasilkan 200 kilogram dadah jenis itu dengan nilai pasaran mencecah RM40 juta. Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman, berkata lelaki Iran ditahan selepas ejen hartanah yang menguruskan rumah sewa Sri Hartamas membuat laporan polis selepas mengesyaki sesuatu mencurigai di kediaman itu berikutan bau busuk dari dalam ketika mahu mengutip sewa rumah.

Pemeriksaan di dalam rumah itu polis menemui sembilan tong plastik berisi cecair hitam disyaki minyak syabu, beberapa perkakas kaca dan pelbagai bahan kimia untuk memproses dadah itu. Jumlah minyak syabu dirampas ialah 327.6 liter yang boleh memproses 200 kilogram syabu bernilai RM40 juta.

Berikutan penemuan itu, polis dengan kerjasama ejen hartanah terbabit mengumpan suspek sebelum menahannya di sebuah restoran makanan segera di Kepong.

Suspek yang positif ketamine, syabu dan amphetamine direman tujuh hari sehingga Khamis ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya, katanya.

Beliau berkata, sehari selepas itu polis menyerbu banglo milik lelaki Iran di Sunway SPK Damansara dan menahan isterinya serta menemui buku memproses syabu serta peralatan yang berkaitan dengan pengedaran dadah.

Kita dalam proses mendapatkan perintah untuk menyita banglo bernilai RM1.5 juta itu yang disyaki dibeli pasangan Iran terbabit menggunakan hasil jualan dadah. Mereka disyaki terbabit dalam kegiatan itu sejak tujuh bulan lalu, katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, semalam.

Muhammad Sabtu berkata, polis juga sudah mengenal pasti dan memburu seorang lagi lelaki Iran yang disyaki rakan kongsi mereka. Lelaki berusia 30-an itu dipercayai sudah melarikan diri ke negara jiran.

Beliau menyifatkan rampasan dadah itu adalah yang terbesar di ibu negara tahun ini dan yakin polis berjaya melumpuh satu sindiket dadah didalangi warga Iran yang memproses dan mengedar syabu sekitar Lembah Klang dan luar negara, sejak awal tahun ini.

Polis sedang menyiasat sama ada sindiket itu turut dianggotai warga tempatan. Kita juga sedang menyiasat dari mana mereka memperoleh bahan membuat dadah. Kita syak minyak syabu itu dibawa mereka dari luar negara, katanya.

Di SEREMBAN, dua lelaki Iran berusia dalam lingkungan 20-an ditahan berasingan kerana cuba menyeludup dadah jenis syabu dianggarkan bernilai lebih RM417,000 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Rabu dan Khamis lalu.

Timbalan Pengarah Cawangan Narkotik Kastam Diraja Malaysia (JKDM), Mohd Subri Awang, berkata lelaki pertama ditahan jam 10.30 malam Rabu dan menemui enam bungkusan kecil syabu seberat 1,250 gram dianggarkan bernilai RM312,500.

Kira-kira 12 jam kemudian, kita menahan seorang lagi lelaki warga negara sama dan menemui 418.35 gram syabu bernilai RM104,587 disembunyikan dalam kasutnya, katanya pada sidang media di Ibu Pejabat KDRM di Seremban, semalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan