MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Ahad, 1 Januari 2012

BENARKAH DIA YANG PERNAH KU PUJA - CERPEN PERTAMA TERSIAR DALAM BERITA MINGGU.

Sebelum ini telah ada beberapa buah cerpenku tersiar dalam akhbar Mingguan Malaysia dan majalah-majalah. Dan cerpen ini pertama kali tersiar dalam Berita Minggu. Apa yang mendukacitakan saya, pengarang cerpen ini ditulis PENULIS MUDA  saja. Saya rasa tidak puas hati lalu pergi ke Kuala Lumpur berjumpa dengan Datuk A. Samad Said untuk bertanya kenapa nama saya tidak ditulis? Apa masalahnya? Datuk A. Samad Said cakap, dia siarkan cerpen ini atas nama Penulis Muda kerana belum yakin saya boleh menulis cerpen yang sebaik ini. Dia bimbang sekiranya saya ceduk cerpen orang lain. Mudahnya dia jawab. Tapi saya tidak rasa apa-apa. Saya terus juga menulis di Berita Minggu. ...
CERPEN INI TERSIAR MUNGKIN PADA HUJUNG TAHUN 67 ATAU AWAL TAHUN 1968. Aku akan tulis tarikhnya nanti kalau menemui catatan yg telah kubuat. Dan selepas cerpen ini, banyak sekali cerpen-cerpen lain tersiar dalam Berita Minggu. Terima kasih Datuk A. Samad Said.
Cerpen ini tersiar dalam Berita Minggu pada 28.12.69 yaitu cerpen yang ke 23 tersiar di akhbar-akbar dan majalah-majalah.

2 ulasan:

  1. Anakanda pernah membaca catatan kisah penulis muda ini di Dewan Sastera semasa Ayahanda menjadi karyawan bulan ini.

    BalasPadam