MULAKAN SETIAP PEKERJAAN KITA DENGAN MEMBACA BISMILLAH SEMOGA MENDAPAT KEBERKATAN ALLAH SWT.

Selasa, 20 Disember 2011

SAJAK PERTAMAKU - LAHIRNYA ANAK.

SAJAK pertamaku yang tersiar bertajuk LAHIRNYA ANAK di majalah PERKAWALAN Singapura pada tahun 1965 Edisi June. Waktu itu aku masih bujang lagi dan bertugas di PDRM ketika Singapura masih menjadi sebahagian dari Malaysia.
Sebenarnya inilah sajak yg paling saya suka walaupun waktu itu saya masih belum mengenali dunia berumahtangga. Tetapi aku puas.
Ada diantara rakan-rakanku yang mengatakan aku cuba membohongi pembaca. Tetapi aku tidak kisah itu. Karya kreatif sebenarnya bukan mesti ditulis kisah benar. Sesuatu karya itu adalah hasil dari buah fikiran pengarang. Pengarang bebas menulis sesuatu selagi tidak menyentuh sesiapa. Kisahnya memang khayalan, tetapi apabila tersiar kisah itu pasti akan menjadi realistik kemampuan penulis itu.
Selepas sajak ini diikuti beberapa buah sajak lagi yang tersiar dalam majalah polis yang lain. Hanya pada tahun 1970, sebuah sajakku tersiar dalam Utusan Zaman.
Sajak ini telah diulas oleh Allahyarham On Abdul Rahman (Elham Kelana). On telah memuji sajak ini kerana telah dapat menyentuh hati dan neluri pembaca.

2 ulasan: